Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2021

Rázová vlna supernovy - mlhovina Tužka

Uznání a copyright: Greg Turgeon & Utkarsh Mishra

Mezihvězdným prostorem se rychlostí 500 000 kilometrů za hodinu pohybuje rázová vlna supernovy. Na tomto ostrém podrobném barevném kompozitním snímku je vidět, jak se uprostřed nahoru pohybují tenké, jasné, propletené filamenty, což jsou ve skutečnosti dlouhé vlny v kosmické plástvi zářícího plynu, který je vidět téměř z boku. Protažený vzhled naznačuje populární jméno mlhovina Tužka, která je též katalogizovaná jako NGC 2736. Mlhovina Tužka je asi 5 světelných roků dlouhá, vzdálená asi 800 světelných let, ale představuje jen malou část zbytku supernovy v Plachtách. Samotný zbytek v Plachtách má průměr asi 100 světelných roků a představuje rozpínající se mračno trosek z hvězdy, jejíž výbuch bylo možné pozorovat asi před 11 000 lety. Rázová vlna se původně pohybovala rychlostí milionů kilometrů za hodinu, ale významně zeslábla a přitom vymetla okolní mezihvězdný materiál. Červené a modré barvy na úzkopásmovém širokoúhlém snímku sledují především charakteristickou záři atomů ionizovaného vodíku a kyslíku.
Oprava: Na překlep ve slově materiál upozornil Petr Zoufalý.

Vesmírný portál: Generátor náhodných APODů.

1. NASA: Pencil Nebula Scribbles Notes from Past
  2. Wikipedia: NGC_2736
  3. Youtube.com: The Pencil Nebula in Vela - Supernova Remnant | ESO Astronomy Space Science HD Video
  4. NASA: What is a light-year and how is it used?
  5. APOD: 2010-09-10 Zbytek supernovy v Plachtách