Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Vít Straka Kosmonautika

Sledujte online přenos přistání kosmické lodi Sojuz TMA-22 s třemi kosmonauty na palubě! Její dosednutí do kazašské stepi je v plánu v pátek 16. září v 6:00 ráno našeho času, náš přenos začíná ve 4:45 ráno.
Vít Straka Kosmonautika

Management NASA pracuje s krizovým plánem opuštění stanice ISS astronauty a ponechání komplexu na určitou dobu bez posádky, pokud se Rusku nepodaří obnovit lety lodí Sojuz, jejichž nosné rakety dočasně přestaly létat po havárii lodě Progress, do poloviny listopadu, kdy se z kosmu musí vrátit loď Sojuz TMA-02M s tříčlennou posádkou. Podle všeho se však jedná o krajně nepravděpodobnou možnost. Dočasné redukci posádky na tři členy se však ISS na podzim asi nevyhne.
Prodloužení pobytu současné posádky nakonec zřejmě nebude dost dobře možné.
Vít Straka Kosmonautika

Loď Progress M-12M, vypuštěná dnes z Bajkonuru, kvůli předčasnému vypnutí třetího stupně nosné rakety Sojuz dopadla zpět na Zemi v ruském regionu Altaj. Podrobnosti přineseme již brzy.
Vít Straka Kosmonautika

Z kosmodromu Bajkonur dnes v 15 hodin SELČ vzlétla raketa Sojuz-U s bezpilotní lodí Progress M-12M, nesoucí skoro tři tuny nákladu ke stanici ISS. V čase 5 minut a 20 vteřin po startu však došlo k selhání třetího stupně nosné rakety a spojení s Progressem bylo ztraceno. Zda je loď ztracena definitivně zatím není jasné, Rusové pokračují s pokusy o kontakt.
Vít Straka Kosmonautika

Posádka Mezinárodní kosmické stanice dnes odpoledne poprvé aktivovala humanoidního robota Robonaut 2, kterého na stanici dopravil v únoru raketoplán Discovery. Robonaut však ještě nedostal možnost předvést své hbité pohyby, jednalo se pouze o prověrku jeho elektrických systémů.
Redakce Astro.cz Kosmonautika

Astronaut Ron Garan zachytil z paluby ISS unikátní snímek letu meteoru, pravděpodobně z roje Perseid, v zemské atmosféře. Na snímku je zachycena i přírodní záře atmosféry (tzv. airglow) a v pravo nahoře září noční oblaka. Zdroj.

Snímek Perseidy 2011 z ISS. Autor: Ron Garan
Snímek Perseidy 2011 z ISS.
Autor: Ron Garan

Pavel Suchan Kosmonautika

Česká stopa ve vesmíru
Ve vesmíru zanechal českou stopu - na oběžnou dráhu kolem Země s sebou vzal Nerudovy Písně kosmické i plyšového krtečka. Americký astronaut Andrew Feustel, účastník dvou raketoplánových misí, bude spolu s manželkou Indirou exkluzivním hostem speciálu ČT24. V úterý 2. srpna od 20 hodin, na čtyřiadvacítce.

Astronaut A. Feustel a Krteček. Autor: dokosmuskrtkem.cz
Astronaut A. Feustel a Krteček.
Autor: dokosmuskrtkem.cz

Vít Straka Kosmonautika

Unikátní fotografie dorazily z kosmické stanice ISS, jedná se o pohled na ohnivý návrat raketoplánu Atlantis z jeho poslední mise. Více fotografií na toto téma si můžete prohlédnout na webu NASA (stránky 87 a 88).
way_home.jpg Autor: NASA

Vít Straka Kosmonautika

V řídícím středisku v Houstonu, v sále pro řízení misí raketoplánů právě skončila poslední směna a po závěrečném proslovu letového ředitele Tonyho Ceccaciho zde probíhá ohromná rozloučková ceremonie.
control.jpg Autor: TV NASA

Polární záře nad Prahou

Polární záře, foceno z Branické skály půl hodiny před půlnocí.