Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2000

M57: Prstencová mlhovina

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI /AURA), NASA

Kromě saturnových prstenců je asi Prstencová mlhovina (M57) nejslavnější nebeskou ozdobou. Předpokládá se, že jednoduchý a elegantní vzhled planetární mlhoviny je způsoben naším pohledem z planety Země přímo do válcovitého mračna plynu odvrženého umírající hvězdou. Astronomové projektu Hubble Heritage Project vytvořili tento skvěle ostrý snímek při pozorování kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope s využitím přírozených barev jež indikují teplotu hvězdné plynové obálky. Horký modrý plyn poblíž energetické ústřední hvězdy přechází ve větších vzdálenostech do podstatně chladnějšího plynu zeleného a žlutého a do nejchladnějšího červeného plynu na vnějších okrajích. Na okrajích mlhoviny lze též pozorovat tmavé vybíhající struktury. Prstencová mlhovina má napříč asi jeden světelný rok a nachází se 2000 světelných let daleko v severním souhvězdí Lyra.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina