Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2002

Okraj mlhoviny Helix

Uznání: R. O'Dell and K. Handron (Rice University), NASA

Astronomové byly schopni při výzkumu vnitřního okraje mlhoviny Helix (řecky spirála) kamerou Wide Field Planetary Camera 2 kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope vytvořit tento pozoruhodný obraz bohatý na podrobnosti exotického prostředí. Tato planetární mlhovina vznikla při skoro závěreční fázi života slunci podobné hvězdy a skládá z obálek plynu vyvrhovaného horkou centrální hvězdou. Atomy plynu, zbavené elektronů ultrafialovým zářením centrální hvězdy, vyzařují světlo na charakteristických energiích, což umožňuje určit jednotlivé chemické prvky. Na tomto snímku reprezentuje emisi dusíku červená barva, emisi vodíku zelená a emisi kyslíku modrá. Vnitřní okraj mlhoviny Helix, též známé jako NGC 7293, se nachází směrem k centrální hvězdě, zde vpravo dole. V blízkosti vnitřního okraje jsou jasně vidět kometární uzlíky prstovitého tvaru.

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Helix, NGC 7293