Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2002

MyCn18: Mlhovina Přesýpací hodiny

Uznání: R. Sahai and J. Trauger (JPL), WFPC2, HST, NASA

Písek času ubývá pro centrální hvězdu této planetární mlhoviny ve tvaru přesýpacích hodin. Tato krátká, okázalá, závěrečná fáze života slunci podobných hvězd nastává po vyčerpání nukleárního paliva a projevuje se odvržením vnějších vrstev. Jejch jádro se stává chladnoucím, slábnoucím bílým trpaslíkem. V roce 1995 astronomové použili kosmický dalekohled Hubble Space Telescope (HST) k pořízení série snímků planetární mlhoviny, včetně snímku nahoře. Křehké prstence barevně zářícího plynu (dusík-červeně, vodík-zeleně a kyslík-modře) vyznačují tenké stěny "přesýpacích hodin". Předtím nevídaná ostrost snímků z HST odhalila překvapivé podrobnosti ejekčního procesu mlhoviny a možná pomohla rozřešit nerozřešenou záhadu palety komplexních tvarů a symetrií planetárních mlhovin.

Štítky: Planetární mlhovina, MyCn18, Hourglass