Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2002

Hvězdy a prach skrze Baadeho okno

Uznání a copyright: David Malin (AAO), ROE, UKS Telescope

Ve středu naší Galaxie září miliardy hvězd. Podstatnou většinu z nich tvoří hvězdy, jenž jsou samy miliardy let staré a tak soupeří s věkem domovské Galaxie Mléčná dráha. Tyto hvězdy jsou mnohem slabší a červenější, než příležitostné mladé modré hvězdy, které rozsvěcují většinu galaxií. Tyto staré hvězdy spolu s mezihvězdným prachem vytvářejí žlutavou hvězdnou krajinu, tak jako na snímku nahoře. Přestože skutečný střed Galaxie zakrývá ve viditelném světle neprůhledný prach, tak se na obrázku vpravo jeví v prachu určitá díra. Tato oblast nazývaná podle astronoma který ji studoval jako Baadeho okno se využívá ke zkoumání vzdálených hvězd a k určování vnitřní geometrie Mléčné dráhy. Baadeho okno se nachází v souhvězdí Střelce (Sagittarius).

Štítky: Prach, Hvězdy, Sagittarius

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.