Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2003

Bublinová mlhovina z NOAO

Credit: Brad Ehrhorn & Adam Block, NOAO, AURA, NSF

Je to bublina proti mračnu. NGC 7635, neboli Bublinová mlhovina, je vyfukována hvězdným větrem masivní centrální hvězdy BD+602522. Hned za humny se ale nachází obří molekulární mračno, na snímku viditelné vpravo dole od bubliny. Na tomto místě vesmíru naráží neodolatelná síla zajímavým způsobem na nepohyblivý objekt. Mračno je schopno obsáhnout rozpínání plynné bubliny, ale je zasaženo horkým zářením z její centrální hvězdy. Toto záření ohřívá husté oblasti molekulárního mračna čímž způsobuje jejich záření. Bublinová mlhovina, která je pro zvýšení kontrastu na horním snímku vyobrazená jako barevný negativ, má průměr kolem 10 světelných roků a je součástí mnohem většího komplexu hvězd a obálek. Bublinová mlhovina může být viditelná už malým dalekohledem ve směru souhvězdí Kasiopeji.

Štítky: Bubble nebula, NGC 7635

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety