Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2003

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Jim and Janet Castano, Adam Block, NOAO, AURA, NSF

Krásná mlhovina Trifid (alias M20), fotogenická studie kosmických kontrastů, leží ve vzdálenosti asi 5 000 světelných let v souhvězdím Střelce (Sagittarius), tak bohatém na mlhoviny. Samotný Trifid, hvězdotvorná oblast v rovině naší galaxie, ilustruje hned tři základní typy astronomických mlhovin; červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo atomů vodíku, modré reflekční mlhoviny, které vznikají prachem odráženým světlem hvězd a tmavé absorpční mlhoviny, kde se hustý prach jeví v siluetě. Populární jméno dává mlhovině jasná emisní mlhovina vpravo, rozdělená do tří částí neprostupnými prachovými pásy. Na tomto úžasném snímku s vysokým rozlišením je v Trifidu patrno mnoho podrobností. Například na podrobných snímcích této oblasti z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jsou patrné světelný rok dlouhé pilíře a výtrysky tvářené nově zrozenými hvědami, které jsou zde vidět v pravém horním rohu této emisní mlhoviny.

Štítky: Star-formation, Prach, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Trifid