Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2003

Barevná mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Skvostné mezihvězdné prachové mračno při jeho pohybu v kosmu otesávaly hvězdné větry a radiace tak dlouho, až dostalo rozpoznatelný tvar. Přiléhavě nazvaná mlhovina Koňská hlava je součástí větší a komplexnější Mlhoviny v Orionu. Zhruba 1500 světelných let vzdálený tmavý molekulární mrak katalogizovaný jako Barnard 33 je vidět jen díky tomu, že jeho neprostupný prach se jeví jako silueta proti jasné emisní mlhovině IC 434. Vlevo dole je vidět jasná modrá reflekční mlhovina NGC 2023. Nápadná část mlhoviny tvaru koňské hlavy je ve skutečnosti součástí většího mračna prachu, který se na obrázku rozprostírá směrem dolů. Nádherný snímek v reprezentativních barvách tohoto slibného ale pro malý dalekohled obtížného objektu pořídil velký 3.6-m Kanadsko-Francouzko-Havajský dalekohled na Havaji v USA.

Štítky: Koňská hlava, Colorful, Barnard 33