Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2003

Galaxie Sombrero z HST

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/STScI /NASA)

Proč vypadá galaxie Sombrero jako klobouk? K příčinám patří neobvykle velká a rozsáhlá středová výduť hvězd Sombrera a nápadné tmavé prachové v disku viditelné pásy, který vidíme skoro úplně zboku. Miliardy starých hvězd způsobují difuzní záři roztažené středové výdutě. Pečlivá prohlídka výdutě na fotografii nahoře ukazuje, že hodně světelných bodů jsou ve skutečnosti kulové hvězdokupy. Nádherné prachové prstence v M104 harbor hodně mladších hvězd a ukazují spletité podrobnosti, kterým zatím ještě astronomové zcela nerozumí. Přímo střed Sombrera září napříč celým elektromagnetickým spektrem a předpokládá se, že hostí velkou černou díru. Padesát miliónů let staré světlo z galaxie Sombrero lze uvidět už i malým dalekohledem v souhvězdí Panny (Virgo).

Štítky: M104, HST, Sombrero galaxy