Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. leden 2004

Struktura v N63A

Uznání: Rentgen: J. Warren (Rutgers) et al., CXC, NASA
Optika: Y.Chu (U. Illinois), STScI, NASA
Radio: J.Dickel (U. Illinois) et al., ATCA

Tento obraz trosek masivní hvězdné exploze - zbytku supernovy N63A ve falešných barvách ve více vlnových délkách je bohatý na obálky a oblouky. Rentgenová emise (modrá) pochází z plynu zahřátého na 10 miliónů stupňů, když uzlíky rychle se pohybujícího materiálu z kosmického výbuchu vymetly okolní mezihvězdnou hmotu. Rádiová (červená) a optická emise (zelená) jsou jasnější v centrálních oblastech, kde se zase zdá, že rentgenové paprsky pohlcuje hustší a chladnější materiál na straně rozpínajícího se mraku trosek, který směřuje k Zemi. Tento zbytek supernovy se nachází v sousední galaxii známé jako Velký Magellanův mrak, jeho věk je zřejmě mezi 2000 a 5000 lety a rozsáhlá záře má asi 60 světelných let. Spletitý obrázek je složeninou rentgenových údajů z oběžné observatoře Chandra, optických údajů z Hubble Space Telescope a rádiových údajů z Australia Telescope Compact Array.

Štítky: Lmc, Zbytek supernovy, N63a, Snr