Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2004

Sharpless 140

Uznání: G. Melnick (CfA), JPL, Caltech, NASA

Z tohoto rodného mračna prachu a plynu se nakonec vyléhnou tři mladé, hmotné hvězdy, ale jejich přítomnost už nyní odhaluje tento snímek ve falešných barvách ze Spitzerova kosmického dalekohledu. Obrázek nabízí pronikavý infračervený pohled na emisní mlhovinu, která je katalogizována jako Sharpless 140 a která se nachází asi 3000 světelných let daleko v souhvězdí Cefea (Cepheus). Mladé hvězdy jsou na snímcích ve viditelném světle zakryty prašným okolím. Zde zobrazené majestátní obloukovité struktury, které byly utvářeny větry a radiací z horkých hvězd v tomto regionu, mají napříč desítky světelných let a obsahují překvapivě složité molekuly - polycyklické aromatické uhlovodíky - PAHs (polycyclic aromatic hydrocarbons), které infračerveně září. Snímek, který je úžasně podrobných záznamem kosmických značek tvoření hvězd, naznačuje bohatsví infračervených dat, která jsou nyní volně dostupná v archivu Spitzerova kosmického dalekohledu.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Sharpless 140