Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2004

Hvězdy a prach v Jižní koruně

Uznání a copyright: Loke Kun Tan (StarryScapes)

Bohatým polem hvězd se na tomto úchvatném širokoúhlém teleskopickém pohledu na Jižní korunu (Corona Australis) proplétá mračno kosmického prachu. Mračno je pravděpodobně méně jak 500 světelných roků daleko a efektivně blokuje světlo vzdálenějších hvězd Mléčné dráhy v pozadí. Nejhustší část prachového mračna je dlouhá asi 8 světelných let. Na jeho konci (níže vlevo) je řada nádherně modrých mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a 6729. Jejich charakteristická modrá barva vzniká odrazem světla horkých hvězd od kosmického prachu. Maličký, ale pěkný žlutavý oblouček, který je vidět u modré mlhoviny označuje mladou proměnnou hvězdu R Corona Australis. Od mlhoviny vlevo dole je vidět vznešená kulová hvězdokupa NGC 6723. NGC 6723 se nachází těsně mimo Jižní korunu (Corona Australis) v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a ve skutečnosti leží více jak 30 000 světelných let daleko, daleko za prachovým mračnem v Corona Australis.

Štítky: Prach, Tmavá mlhovina, Kulová hvězdokupa, Reflekční mlhovina, Corona australis, Ngc6726, Ngc6723