Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2004

3C58 pohání pulsar

Uznání: P. Slane (Harvard CfA) et al., CXC, NASA

Světlo hvězdy, která vybuchla asi deset tisíci let daleko poprvé dosáhlo naši dobrou planetu v roce 1181. Oblast, která je vidět na tomto snímku ve falešných barvách vyzařuje retgenové paprsky, je nyní známa jako zbytek supernovy 3C58 a pohání ji rychle rotující neutronová hvězda neboli pulsar - hustý pozůstatek zhrouceného hvězdného jádra. Elektromagnetické pole pulsaru vytváří kosmické dynamo hmotnější než Slunce a zdá se, že urychluje částice na enormní energie a vytváří tak výtrysky, prstence a smyčkovité struktury, které jsou vidět na tomto výtečném rentgenovém záběru z družicové observatoře Chandra. Astronomové tak přidali 3C58 na seznam pulsarem poháněných mlhovin objevených Chandrou a uzuzují, že pulsar samotný je na svůj mladý věk příliš chladný a citují 3C58 jako ukázkový příklad extrémní, ne zcela pochopené fyziky. Podrobnější vložený snímek zabírá asi šest světelných let.

Štítky: Zbytek supernovy, Pulsar, Neutronová hvězda, 3c58