Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2005

UKIRT: Aloha Orion

Uznání: Joint Astronomy Centre; image processing by C. Davis, W. Varricatt

Na kraji hustého molekulárního mračna vynikají na tomto hloubkovém obrazu Mlhoviny v Orionu vlákna plynu, kosmický prach a četné mladé hvězdy. Nové havajské oko zde prostřednictvím výkonné širokoúhlé kamery WFCAM, kterou je vyzbrojen dalekohled UKIRT (United Kingdom Infrared Telescope) na Mauna Kea, v infračerveném světle odhaluje půvabné struktury v dobře známé hvězdotvorné oblasti. Tento snímek pokrývá u mlhoviny vzdálené 1500 světelných let asi 11 světelných let, jenom zlomek celého zorného pole WFCAM. Jinak neviditelné infračervené světlo bylo na tomto snímku namapováno do viditelných barev. Červená reprezentuje úzké pásmo infračervené emise molekul vodíku na vlnové délce 2.12 mikronů, zelená je emise na 2.2 mikronech a modrá je emise na 1.25 mikronech. Viditelné světlo má vlnovou délku kolem 0.5 mikronů (mikrometrů).

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Infračervený, Mlhovina Orion, Ukirt, Micron

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.