Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2005

UKIRT: Aloha Orion

Uznání: Joint Astronomy Centre; image processing by C. Davis, W. Varricatt

Na kraji hustého molekulárního mračna vynikají na tomto hloubkovém obrazu Mlhoviny v Orionu vlákna plynu, kosmický prach a četné mladé hvězdy. Nové havajské oko zde prostřednictvím výkonné širokoúhlé kamery WFCAM, kterou je vyzbrojen dalekohled UKIRT (United Kingdom Infrared Telescope) na Mauna Kea, v infračerveném světle odhaluje půvabné struktury v dobře známé hvězdotvorné oblasti. Tento snímek pokrývá u mlhoviny vzdálené 1500 světelných let asi 11 světelných let, jenom zlomek celého zorného pole WFCAM. Jinak neviditelné infračervené světlo bylo na tomto snímku namapováno do viditelných barev. Červená reprezentuje úzké pásmo infračervené emise molekul vodíku na vlnové délce 2.12 mikronů, zelená je emise na 2.2 mikronech a modrá je emise na 1.25 mikronech. Viditelné světlo má vlnovou délku kolem 0.5 mikronů (mikrometrů).

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Infračervený, Mlhovina Orion, Ukirt, Micron