Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2005

Umělá hvězda vytvářená laserem dalekohledu

Uznání a copyright: Adam Contos (Ball Aerospace)

Víte co dostanete, pokud zkombinujete jeden z nejsilnějších dalekohledů se silným laserem? Umělou hvězdu. Sledování fluktuací jasnosti opravdové jasné hvězdy může ukázat, jak se mění zemská atmosféra, ale často ve směru, kde je informace o atmosféře třeba měřit, žádná jasná hvězda není. Proto astronomové vyvinuli možnost vytvářet umělou hvězdu pomocí laseru tam, kde ji potřebují. Následná pozorování umělé laserové pointační hvězdy mohou o efektech rozmazání zemskou atmosférou vyjevit natolik podrobné informace, že lze většinu efektu rozmazání odstranit rychlým přizpůsobením tvaru zrcadla. Tato technika adaptivní optiky umožňuje pozemská pozorování skutečných hvězd, planet, mlhovin i raného vesmíru s vysokým rozlišením. Na obrázku z roku 2002 laser vystřeluje paprsek z 10m dalekohledu Keck II na Mauna Kea na Havaji a vytváří tak umělou hvězdu.

Štítky: Dalekohled, Laser, Keck