Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. březen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. březen 2005

NGC 1531/2: vzájemně působící galaxie

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), Gemini Obs., AURA, NSF

Tento výtečný snímek páru galaxií, které na sebe vzájemně působí pořídil 8 m dalekohled Gemini jih na Cerro Pachon v Chile. NGC 1531 je galaxie pozadí s jasným jádrem hned nad středem a NGC 1532 je spirální galaxie v popředí protkaná prašnými pásy. Pár je ve vzdálenosti asi 55 miliónů světelných let v jižním souhvězdí Eridanus. Tyto galaxie leží natolik blízko při sobě, že každá z nich cítí vliv gravitace té druhé. Gravitační přetahování vyvolalo tvorbu hvězd ve spirále v popředí, což dokazují mladé, jasné, modré hvězdokupy u horního okraje čelního ramene spirály. Přestože spirální galaxie v tomto páru je vidět skoro zboku, tak astronomové věří, že soustava se podobá spirále s doprovodnou složkou ve Vírové galaxii M51.

Štítky: Galaxie, Star-formation, Colliding