Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. duben 2005

Světlo ze vzdálené planety

Uznání ilustrace: R. Hurt (SSC-Caltech), JPL-Caltech, NASA

Poprvé bylo identifikováno světlo vyzařované planetou daleko za naší sluneční soustavou. Světlo planety ilustrované na obrázku nahoře bylo detekováno pouze porovnáváním jasnosti mateřské hvězdy, když planeta byla za hvězdou, se světlem emitovaným zároveň planetou i její mateřskou hvězdou. Pozorování vykonal Spitzerův kosmický dalekohled, který následuje Zemi, v infračerveném světle, kde skutečná záře planety přezařuje světlo, které se odráží od centrální hvězdy. Přímé pozorování světla umožnilo jak změření teploty, tak i velikosti planety HD 209458b. Bylo potvrzeno, že planeta HD 209458b je větší, jak se čekalo a to vzhledem ke svojí hmotnosti a oběžné dráze kolem její mateřské hvězdy, která je neočekávaně blíká kružnici.

Štítky: Extrasolarní planety, Light, Spitzer