Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2005

NGC 3314: Když se galaxie překrývají

Uznání: W. Keel & R. White (Univ. Alabama, Tuscaloosa),
Hubble Heritage Team (STScI/ AURA), ESA, NASA

NGC 3314 se skládá ze dvou velkých spirálních galaxií, které se pouhou náhodou nacházejí přesně za sebou. Spirála v popředí je vidět skoro úplně zepředu a její tvar větrníku definují mladé jasné hvězdokupy. Ale proti svitu galaxie v pozadí jsou též vidět tmavé vířící pásy mezihvězdného prachu, které odrážejí zepředu viděnou spirální strukturu. Prachové pásy jsou překvapivě všudepřítomné a tento pozoruhodný pár překrývajících se galaxií je jedním z malého počtu systémů, u kterých se dá využít absorpce viditelného světla k přímému výzkumu distribuce prachu ve vzdálených spirálních galaxiích. NGC 3314 se nachází ve vzdálenosti asi 140 miliónů světelných let ve vícehlavém souhvězdí Hydra. Tento barevný kompozitní obraz vznikl ze snímků pořízených dalekohledem Hubble Space Telescope v letech 1999 a 2000.

Štítky: Prach, Spirální galaxie, Pár galaxií, Ngc3314