Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2006

NGC 4696: energie z černé díry

Uznání: X-ray in red - NASA/ CXC/S.Allen (Kavli Inst., Stanford) et al.;
Radio in blue - NRAO/G.Taylor (VLA); Infrared in green - NASA/ESA/W.Harris (McMaster Univ.)

V mnoha kosmických prostředích energie vytvářená při padání materiálu do černé díry proudí ven ve výtryscích. Zdá se, že takové černoděrové "motory" jsou ty nejefektivnější ve Vesmíru, alespoň v galaktickém měřítku. Tento kompozitní obrázek ilustruje jeden příklad eliptické galaxie s efektivním černoděrovým motorem, NGC 4696. Tato velká galaxie je nejjasnějším členem kupy galaxií v Kentauru ve vzdálenosti nějakých 150 miliónů světelných let. Průzkumem NGC 4696 v rentgenových paprscích (červená) mohou astronomové měřit poměr, ve kterém dovnitř padající hmota pohání superhmotnou černou díru a porovnat to s energií vystupující ve výtryscích, které vytvářejí obrovské bubliny vyzařující rádiové vlny. Bubliny, kterí jsou zde vidět modře, mají asi 10 000 světelných let. Výsledky potvrzují, že tento proces je v porovnání s výrobou energie jadernými reakcemi mnohem účinnější, o spalování fosilních paliv nemluvě. Astronomové také tvrdí, že jak černá díra pumpuje ven energii a zahřívá okolní plyn, tak nakonec zastaví vznikání hvězd a tak omezuje rozměry velkých galaxií jako je NGC 4696.

Štítky: Kupa galaxií, Elliptical galaxy, Ngc4696, Supermassive black hole