Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2006

Sluneční bafání

Uznání: EIT, The SOHO Consortium, ESA, NASA

Naše Země vzdoruje poryvům částic ze Slunce. Monitory na palubě kosmické sondy SOHO, které trvale sledují Slunce, zaznamenaly 7. dubna 1997, že se ve sluneční koroně vyboulila slabá skvrnka, ale tentokrát z ní vyrostl velký vybuchující koronální výtrysk hmoty - CME (Coronal Mass Ejection). Téměř současně zacala detekovat vzplanutí na rádiových vlnách z elektronů této magnetické bouře kosmická sonda NASA WIND. Jak vysokoenergetický plyn vystřelil do sluneční soustavy, tak se sluneční koronou začaly šířit nadzvukové vlny. Obrázek nahoře ukazuje dvě fotografie Slunce pořízené v rozestupu asi 15 minut a odečtené, tudíž zvýrazňující jako něco neobvyklého výbuch CME. Plyn z CME měl pro Zemi nepatrné důsledky, ale nejspíše vytvořil prchavé, pokud ne barvité pozemské polární záře.

Štítky: Slunce, Bouře, Cme