Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2006

Srpky Venuše a Měsíce

Uznání a copyright: Iván Éder

Za těmito mraky něco je. Ty slabé, elegantní srpky jsou ve skutečnosti velmi velmi daleko. Jsou to pozemský Měsíc a planeta Venuše. Měsíc i Venuše jsou dosti jasné, aby mohly být vidět ve dne a obě tělesa také mohou vykazovat fázi srpku. Aby bylo možno ve fázi srpku vidět Venuši, která se jeví docela malá, tak je potřeba triedr nebo dalekohled. Na denním snímku nahoře, který byl pořízen v Budapešti v Maďarsku, měly Měsíc i Venuše podobnou sprkovitou fázi pár minut před měsíčním zákrytem většího, ale vzdálenějšího světa. O hodinu později se Venuše znovu objevila.

Štítky: Měsíc, Venuše, Crescents

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem