Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. listopad 2006

M42: Cáry Mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Jon Christensen

Velká mlhovina v Orionu, nesmírná nedaleká hvězdotvorná oblast, je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Zářící plyn zde obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného jen 1500 světelných let. Na hloubkovém snímku nahoře jsou zvláště patrné slabé cáry a pásy prachu a plynu. Velkou mlhovinu v Orionu lze spatřit i neozbrojeným okem hned dole vlevo pod snadno rozpoznatelným pásem tří hvězd v dobře známém souhvězdí Orion. Mlhovina Orion kromě toho, že hostí jasnou otevřenou hvězdokupu známou jako Trapéz, tak obsahuje mnoho hvězdných porodnic. Tyto porodnice obsahují vodík, horké mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, které vysokou rychlostí rozesévají materiál. Mlhovina v Orionu též známá jako M42 má asi 40 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako je Slunce.

Štítky: M42, Deep field, Wisps