Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. únor 2007

Bílé hřebeny na Marsu

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Jak vznikly tyto bílé hřebeny na Marsu? Družice MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) minulý rok pořídila snímky, z nichž některé mají vůbec nejvyšší rozlišení kdy získané z oběžné dráhy Marsu, na kterých jsou vidět bílé hřebeny. Současná nejpravděpodobnější hypotéza praví, že bílé hřebeny vznikly, když podzemními prasklinami tekla voda a vybělila a vytvrdila okraje okolních skal. V průběhu miliónů let povrchové větry zerodovaly tmavší horniny a zanechaly vyvýšené bílé hřebeny. Takové vodou vytvořené světle zbarvené mramorování je zde na Zemi dobře známé. Hypotéza je zvlášť zajímavá, protože podzemní voda mohla pomáhat podporovat mikrobiální život rudého světa. Na snímku nahoře oblasti Candor Chasm ve velkém Údolí Marinerů na Marsu jsou rozlišeny metrové útvary.

Štítky: Voda, Chandor chasma, White ridges