Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. únor 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. únor 2007

Na dvou extrasolárních planetách detekována atmosféra

Uznání: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

Je na extrasolárních planetách voda? Spitzerův kosmický dalekohled udělal na oběžné dráze při pokusu objevit vodu podrobná pozorování atmosfér dvou planet, které obíhají kolem jiných hvězd, než je naše Slunce. Naneštěstí ani u jedné z nich nebyla vodní pára nalezena. Spitzer sledoval hvězdné soustavy HD 209458b a HD 189733b v infračerveném světle vždy před a po tom, co mateřská hvězda zakryla svou vlastní planetu. Velice těsným porovnáním zakrytého a nezakrytého spektra astronomové mohli odvodit jas světlo emitujících atmosférických plynů, které byly při zákrytu zacloněny. Pokud by jedním z těchto plynů byla vodní pára, tak by to znamenalo, že byl nalezen důkaz, že život může existovat i mimo naši sluneční soustavu. Analyzované planety jsou známy jako horké jupitery, mají velikosti podobné Jupiteru, ale obíhají blíže ke vzdálenosti Merkuru. Ilustrace nahoře ukazuje umělecké vyjádření jednoho takového suchého světa. Přestože se tentokrát voda nenašla, tak technika měření atmosfér exoplanet je docela slibná a hledání vzdálené vody a dalších biomakerů teprve začíná.

Štítky: Voda, Extrasolární planety, Spectrum