Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2007

Nejjasnější supernova SN 2006GY

Uznání: X-ray: NASA / CXC, Nathan Smith, Weidong Li (UC Berkeley) et al.;
IR: Lick/UC Berkeley/J.Bloom, C.Hansen

Hvězdná exploze katalogizovaná jako supernova SN 2006gy září ve své hostitelské galaxii NGC 1262 jednak na širokoúhlém snímku (vlevo) a též na zvětšeném pohledu oblasti kolem jádra galaxie (horní pravý panel). Při odhadované vzdálenosti 240 miliónů světelných let byla SN 2006gy jasnější a zůstala déle jasnější, než kterákoliv předtím pozorovaná supernova. Pozorování z Chandry v dolním pravém panelu stanovují rentgenovou jasnost supernovy a poskytují silný důkaz teorii, že SN 2006gy byla smrtící explozí hvězdy více jak 100 krát hmotnější než Slunce. U takových výjmečně hmotných hvězd astronomové předpokládají, že nestabilita párů hmota-antihmota vede ke kosmickému výbuchu a rozmetá jádro. Takže na rozdíl od supernov z jiných hmotných hvězd nezůstává ani neutronová hvězda, ani černá díra. Je zajímavé, že mezi analogické předchůdce SN 2006gy v naší vlastní galaxii může patřit dobře známá a extrémně hmotná hvězda Eta Carinae.

Štítky: Supernova, Eta Carinae, Massive star, Sn2006gy