Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2007

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Jedna z nejlépe rozpoznatelných mlhovin na obloze, Koňská hlava v Orionu, je součástí velkého tmavého molekulárního mračna. Mlhovina je též známá jako Barnard 33 a tento neobvyklý tvar byl poprvé objeven na fotografických deskách koncem devatenáctého století. Červená záře pochází především od vodíku za mlhovinou, který je ionizován jasnou hvězdou Sigma Orionis. Koňská hlava je tmavá díky hustému prachu a dolní část krku Koňské hlavy vrhá dokonce nalevo stín. Proudy plynu, které mlhovinu opouští, navádí silné magnetické pole. Jasné skvrny v mlhovině Koňská hlava jsou vznikající mladé hvězdy. Světlu to z mlhoviny Koňská hlava k nám trvá asi 1500 let. Snímek nahoře byl pořízen 0.9 m dalekohledem observatoře Kitt Peak National Observatory.

Štítky: Orion, Horsehead nebula, Barnard 33