Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. září 2007

Díra v Slunci

Uznání: SOHO - EIT Consortium, ESA, NASA

Temná oblast pod slunečním rovníkem je koronální díra, oblast s nízkou hustotou, která se rozprostírá nad povrch, kde se smyčky slunečního magnetického pole volně otevírají do meziplanetárního prostoru. Snímek ve falešných barvách byl pořízen 12. září v extrémním ultrafialovém světle přístrojem EIT na palubě vesmírné observatoře SOHO. Koronální díry se z vesmíru rozsáhle studují už od let 1960 v ultrafialovém i rentgenovém světle, a jsou známy jako zdroj vysokorychlostního slunečního větru, atomů a elektronů, které tečou ze Slunce podél otevřených magnetických siločar. Sluneční vítr, který proudí z této koronální díry od konce minulého týdne, vyvolal barevné polární záře na planetě Zemi, kterými se mohli potěšit pozorovatelé kosmického počasí ve vysokých šířkách.

Štítky: Slunce, Sluneční vítr, Polární záře, Coronal hole