Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2007

Nejbližší galaxie: Trpasličí galaxie Velký pes

Uznání a copyright ilustrace: R. Ibata (Strasbourg Observatory, ULP) et al., 2MASS, NASA

Která je nejbližší galaxie Mléčné dráhy? Novou odpovědí na tuto starou otázku je trpasličí galaxie Velký pes (Canis Major). Mnoho let si astronomové mysleli, že nejbližší galaxií byl Velký Magellanův mrak (LMC), ale tento titul v roce 1994 převzala trpasličí galaxie Střelec (Sagitarius). Nedávná měření ukazují, že trpasličí galaxie Velký pes je vzdálená jen 42 000 světelných let od Galaktického středu, asi tři čtvrtiny vzdálenosti k trpaslíku ve Střelci a čtvrtinu vzdálenosti k LMC. Objev byl učiněn nad daty přehlídky oblohy 2MASS, kde infračervené světlo umožňuje lepší pohled naší opticky neprostupnou Galaktickou rovinou. Ilustrace s popiskami nahoře ukazuje polohu nově objevené trpasličí galaxie Velký pes a s ní spojené slapové proudy materiálu související s naší Galaxií Mléčná dráha. Trpasličí galaxie Velký pes i jiné satelitní galaxie se při své cestě kolem a skrz naši Galaxii pomalu gravitačně trhají.

Štítky: Slunce, Sluneční vzplanutí, X-class