Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. listopad 2007

Kosmické paprsky z galaktických center

Uznání ilustrace: Pierre Auger Observatory Team,

Odkud přicházejí kosmické paprsky? Velký pokrok v zodpovězení této století staré otázky možná nastal právě nyní z projektu observatoře Auger, první observatoře kosmických paprsků na světě. Tyto vysokoenergetické fundamentální částice, které prolétají vesmírem, jsou známy asi století. Jelikož jsou kosmické paprsky o ultravysokých energiích vzácné a protože jejich extrapolované směry jsou nepřesné, tak nebyl jednoznačně určen žádný původní zdroj. Nové výsledky z projektu Auger ovšem ukazují, že 12 z 15 kosmických paprsků o ultravysokých energií přišlo ze směrů na obloze, které statisticky odpovídají polohám blízkých aktivních galaktických jader. O těchto galaktických centrech je již známo, že vyzařují velké množství světla a nejspíše je pohání velké černé díry. Výsledky z projektu Auger také ukazují, že kosmické paprsky s nejvyšší energií jsou protony, jelikož elektrický náboj jader s vyšší energií je odklání působením magnetického pole Galaxie Mléčné dráhy a tak efektivně ruší směr k jejich původnímu zdroji. Na obrázku nahoře je umělecká ilustrace kosmických paprsků, které narazily do zemské atmosféry a vytvořily spršku sekundárních částic, které lze zachytit na povrchu. Digitálně superponovaný snímek Centaurus A nahoře představuje jednu z takových aktivních galaxií, odkud by kosmické paprsky mohly pocházet.

Štítky: Kosmické paprsky, Agn, Auger observatory