Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2008

Zbytky dvojité supernovy DEM L316

Uznání a copyright: Gemini Observatory, GMOS-South, NSF

Mají obálky těchto dvou supernov společný původ? Pro zodpovězení této otázky byl na tento neobvyklý, velký mrak s dvěma laloky zvaný DEM L316 zaměřen z vrcholu hory v Chile 8 metrový dalekohled Gemini. Výsledný snímek s vynikajícími podrobnostmi je vidět nahoře. Podrobná prohlídka snímku i údaje pořízené družicovou rentgenovou observatoří Chandra ukazují, jak moc se oba zbytky supernov od sebe liší. Ta menší obálka vypadá jako výsledek supernovy typu Ia, kde vybuchnul bílý trpaslík, zatímco větší obálka vypadá jako výsledek supernovy typu II, kde vybuchla hmotná normální hvězda. Jelikož se oba typy hvězd vyvíjejí v tak odlišných časových měřítcích, tak nejspíše nevznikly spolu a nejspíše spolu fyzicky nesouvisí. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný důkaz, že by obě obálky byly ve srážce, tak se předpokládá, že se jedná o náhodnou projekci obou obálek. DEM L316 se nachází asi 160 000 světelných let daleko v sousední galaxii Velký Magellanův mrak (LMC - Large Magellanic Cloud), má asi 140 světelných let a je vidět v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, Dem L316, Supernovas