Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2008

Endeavour startuje

Uznání a copyright: James N. Brown

Ptáci nelétají tak vysoko. A letadla ne tak rychle. Socha Svobody váží méně. Žádný jiný živočišný druh kromě lidí nedokáže pochopit, co se vlastně děje, a ani lidé jenom před tisíci lety by to nechápali. Start rakety do vesmíru je událost, která naplňuje bázní a je těžké ji popsat. Sloup kouře na snímku je ze startu raketoplánu Endeavour, který minulý týden v noci vzlétl k Mezinárodní kosmické stanici. Scénu ozařují raketové motory Endeavouru nad mraky. Raketová loď o hmotnosti dvou miliónů kilogramů se při kolmém startu vydala na oběžnou dráhu kolem Země, kde je vzduch k dýchání příliš řídký a gravitace na palubě zanedbatelně malá. Rakety do vesmíru se nyní vypouštějí odněkud na Zemi asi jedenkrát týdně.

Štítky: Raketoplán, Launch, Endeavour

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.