Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2008

Zkroucená sluneční eruptivní protuberance

Uznání: SOHO Consortium, EIT, ESA, NASA

Deset Zemí by se snadno vešlo do "drápu" této zdánlivé sluneční příšery. Příšera vlevo dole je ale jen obrovská eruptivní protuberance, která se vzdaluje od našeho Slunce. Snímek nahoře pořídila počátkem roku 2000 družice Slunce SOHO. Tato velká protuberance není významná jen svojí velikostí, ale také svým tvarem. Tvar zkřížené osmičky naznačuje komplexní siločáry magnetického pole naskrz vyletujícím částicím ze Slunce. K povrchovým explozím může přispívat i diferenciální rotace uvnitř Slunce. Ačkoliv jsou velké protuberance a energetické koronální výtrysky hmoty (CME - Coronal Mass Ejection) poměrně vzácné, tak k nim dochází častěji poblíž slunečního maxima v období jedenáctiletého slunečního cyklu, kdy vrcholí sluneční skvrny a sluneční aktivita.

Štítky: Slunce, Protuberance, SOHO

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem