Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2008

Aurora Persei

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Nejlepší podmínky pro pozorování letošních Perseid nastávají časně ráno a pro pozorování meteorů je lepší tmavá obloha. Roj Perseid vyvrcholí v několika příštích dnech, ovšem jasné světlo z dorůstajícího Měsíce zaplaví začínající podvečer a většinu poměrně slabých meteorů zamaskuje. Přesto pozorování v časných ranních hodinách poté, co už Měsíc zapadne (kolem 2 hodin ráno místního času) může přinést nádherné meteory. A pozorování kdykoliv po západu Slunce může pozorovatele na severní polokouli odměnit pohledem na příležitostné bolidy. Tuto jasnou Perseidu zachytil v srpnu roku 2000 na Koloradem astronom Jimmy Westlake navzdory kombinaci měsíčního světla a polární záře.

Štítky: Perseidy, Polární záře, Meteorický roj

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.