Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2003

Vesmírný ostrov, kosmický písek

Uznání a copyright: Rick Scott

Když Rick Scott 13. srpna 2002 časně ráno pod tmavou arizonskou oblohou počítal Perseidy, tak také fotografoval jejich letící ale ohnivé stopy. Používal teleobjektiv a citlivý barevný film. Po 21 snímcích sice zachytil jen 2 meteory, ale naštěstí tam byl právě tento. Jeho desetiminutová za hvězdami pointovaná expozice ukazuje pole s mnoha hvězdami v naší vlastní galaxii Mléčné dráze, většina je ale příliš slabá, než aby byla vidět pouhým okem. Jasný meteor, který se zablýsknul zleva dole doprava nahoru, byl byl snadnou pastvou pro oči, jak se třením o zemskou atmosféru odpařovalo pádící zrníčko kosmického písku, prášek z komety Swift-Tuttle. Hned vlevo nahoře od středu leží za hvězdami Mléčné dráhy vesmírný ostrov známý jako M31 neboli Galaxie v Andromedě. Viditelná stopa meteoru začíná asi 100 km vysoko nad zemským povrchem a je jedním z nejbližších na obloze viditelných nebeských objektů. Na rozdíl od Andromedy, vzdálené asi 2 milióny světelných let, která je nejvzdálenějším objektem snadno viditelným i pouhým okem.

Štítky: M31, Meteor, Meteorický roj Perseid, Andromeda galaxy