Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2003

Vesmírný ostrov, kosmický písek

Uznání a copyright: Rick Scott

Když Rick Scott 13. srpna 2002 časně ráno pod tmavou arizonskou oblohou počítal Perseidy, tak také fotografoval jejich letící ale ohnivé stopy. Používal teleobjektiv a citlivý barevný film. Po 21 snímcích sice zachytil jen 2 meteory, ale naštěstí tam byl právě tento. Jeho desetiminutová za hvězdami pointovaná expozice ukazuje pole s mnoha hvězdami v naší vlastní galaxii Mléčné dráze, většina je ale příliš slabá, než aby byla vidět pouhým okem. Jasný meteor, který se zablýsknul zleva dole doprava nahoru, byl byl snadnou pastvou pro oči, jak se třením o zemskou atmosféru odpařovalo pádící zrníčko kosmického písku, prášek z komety Swift-Tuttle. Hned vlevo nahoře od středu leží za hvězdami Mléčné dráhy vesmírný ostrov známý jako M31 neboli Galaxie v Andromedě. Viditelná stopa meteoru začíná asi 100 km vysoko nad zemským povrchem a je jedním z nejbližších na obloze viditelných nebeských objektů. Na rozdíl od Andromedy, vzdálené asi 2 milióny světelných let, která je nejvzdálenějším objektem snadno viditelným i pouhým okem.

Štítky: M31, Meteor, Meteorický roj Perseid, Andromeda galaxy

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce