Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2008

Činky

Uznání a copyright: Daniel López, IAC

Tyto dvě mlhoviny jsou katalogizované jako M27 (vlevo) a M76 a jsou známé jako Činka a Malá činka. Jejich názvy odrážejí podobnost s tvarem činky nebo přesýpacích hodin, nikoliv nedostatečnou mentální zdatnost. Obě planetární mlhoviny, vpodstatě plynné obálky odvržené umírající slunci podobnou hvězdou, jsou si fyzickou velikostí asi jednoho světelného roku podobné. Snímky na obou panelech jsou ve stejném měřítku, takže zdánlivý rozdíl velikostí je způsoben především tím, že jedna mlhovina je blíže. Odhady vzdáleností jsou 1200 světelných let pro Činku a 3000 světelných let či více pro Malou činku. Tyto hloubkové úzkopásmové snímky ve falešných barvách ukazují v M27 a M76 jisté pozoruhodné komplexní struktury a zvýrazňují v kosmických mračnech emise atomů vodíku, dusíku a kyslíku.

Štítky: Planetární mlhovina, M27, M76, Dumbell, Little dumbell