Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. leden 2009

AE Aurigae a Mlhovina ohnivé hvězdy

Uznání a copyright: Jorge Garcia

Hoří hvězda AE Aurigae? Nehoří. I přesto, že se AE Aurigae nazývá ohnivá hvězda, okolní mlhovina IC 405 se jmenuje Mlhovina ohnivé hvězdy a celá oblast je plná červeného kouře, tak tam není žádný oheň. Oheň je definován jako rychlé molekulární zachytávání kyslíku a může k němu docházet pouze za dostatečné přítomnosti kyslíku a v tak vysokoenergetickém prostředí s nízkým obsahem kyslíku jako u hvězd není důležitý. Látka, která vypadá jako kouř je většinou mezihvězdný vodík, ale přesto obsahuje jakoby kouřící tmavé filamenty z na uhlík bohatých zrn prachu. Jasná hvězda AE Aurigae, která je vidět pod středem obrázku je tak horká, až je modrá a emituje natolik energetické světlo, že z okolního plynu vyráží elektrony. Když pak protony tyto elektrony znovu zachycují, tak se vyzařuje červené světlo, jak je patrné v okolní emisní mlhovině. Mlhovina ohnivé hvězdy na snímku nahoře se nachází asi 1500 světelných let daleko, měří asi 5 světelných let a je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Emisní mlhovina, AE Aurigae, Flaming Star Nebula