Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2009

Mléčná dráha nad Mauna Kea

Uznání a copyright: Wally Pacholka (TWAN)

Už jste někdy viděli pás naší Mléčné dráhy? V pravý čas lze na jasné obloze ze správného místa vidět slabý pás světla. Brzy poté, co se oči přizpůsobí tmě, tak můžete tento pás uvidět. Pás se stane zřetelným. A potom nádherným. Jedním z důvodů rostoucího úžasu může být uvědomění, že tento mlhavý pás obsahuje miliardy hvězd a že je to disk v naší vlastní spirální galaxii. Jelikož jsme uvnitř tohoto disku, tak je tento pás vidět kolem dokola Země. Na snímku nahoře jsou vysoko na noční obloze vidět oblouky pásu Mléčné dráhy. Ta jasná skvrna pod tímto pásem je planeta Jupiter. V popředí se nachází měsíčním světlem osvětlená kaldera sopky Haleakala na ostrově Maui na Havaji v USA. Při bližším pohledu k obzoru jsou vidět světlé mraky a tmavá, ale enormní sopka Mauna Kea na havajském Velkém ostrově. Pokud jste nikdy neviděli pás Mléčné dráhy, nebo jste nerozpoznali planetu Jupiter, tak tento rok máte možnost. Jelikož rok 2009 je Mezinárodním rokem astronomie, tak možná, že i ve vašem místě bude příležitost podívat se do hlubin vesmíru.

Štítky: Mléčná dráha, Jupiter, Mauna Kea