Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. duben 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. duben 2009

Zubaté stíny mohou ukazovat na částice Saturnových prstenců

Uznání: NASA, JPL, Space Sciences Institute

Čím jsou způsobeny neobvyklé zubaté stíny na Saturnových prstencích? Nikdo neví. Jak se Saturn blíží k rovnodenosti, tak jeho prstence k Zemi a k Slunci stále více ukazují jenom tenký okraj. Výsledkem je, že Saturnovy měsíce nyní běžně vrha na prstence dlouhé stíny. Příkladem je tento svislý protažený stín Mimase, který je vidět vpravo nahoře. Řady kratších zubatých diagonálních stínů jsou ovšem ještě neobvyklejší. To, že se Saturnovy prstence skládají z částic je známo stovky let, ale tyto částice doposud unikaly přímému zobrazení. Proto je zvláště vzrušující, že předběžná hypotéza tvrdí, že zubaté stíny jsou siluety přechodných skupin částic prstenců, které dočasně váže jejich vlastní gravitace. Výzkum v budoucnu bude jistě pokračovat, jelikož kosmická sonda Cassini na oběžné dráze Saturnu, která snímek nahoře pořídila, bude pokračovat ve fotografování majestátních Saturnových prstenců přímo v průběhu Saturnovy rovnodenosti v tomto srpnu.

Štítky: Saturn, Shadows, Ring particles