Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2009

Prchavá mlhovina Medúza

Uznání a copyright: Gerhard Bachmayer

Na tomto půvabném širokoúhlém teleskopickém pohledu je normálně slabá a nevýrazná mlhovina Medúza. Mlhovina Medúza je ten jasnější obloukovitý hřbet emise s vlajícími chapadly vpravo od středu u nohou nebeského blížence se žlutavými hvězdami Mu a Eta Geminorum po stranách. Tato kosmická medúza je vidět jako součást bublinovitého zbytku po supernově IC 443, expandujícího mračna trosek z hmotné vybuchlé hvězdy. Světlo z této exploze poprvé dosáhlo Zemi před více než 30 000 lety. V astrofyzikálních vodách je o IC 443 známo, že hostí zbytek po zhrouceném jádru hvězdy, neutronovou hvězdu, podobně jako její sestřenice Krabí mlhovina. Pole vlevo nahoře vyplňuje emisní mlhovina Sharpless 249. Mlhovina Medúza je vzdálená asi 5000 světelných let. V této vzdálenosti by měl tento obraz rozpětí téměř 200 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Zbytek supernovy, Ic443, Sharpless 249