Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2009

Messier 106

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Tento div nebes z blízkosti Velké medvědice (Ursa Major) a obklopený hvězdami Honících psů (Canes Venatici) objevil v roce 1781 francouzský metrický astronom Pierre Mechain. Později ho přidal do svého katalogu jeho kolega a přítel Charles Messier jako M106. Moderní teleskopické pohledy ukazují, že se jedná o vesmírný ostrov, spirální galaxii o průměru asi 30 tisíc světelných let vzdálenou pouhých 21 miliónů světelných let od hvězd v Mléčné dráze. Tento barevný kompozitní obraz vedle jasného centrálního jádra zvýrazňuje mladistvé modré hvězdokupy a načervenalé hvězdné porodnice, které trasují galaktická spirální ramena. Ukazuje také pozoruhodné načervenalé výtrysky zářícího vodíku. Kromě malé doprovodné galaxie NGC 4248 u pravého okraje obrázku, je vidět i množství galaxií pozadí. M106 (NGC 4258) je blízkým příkladem Seyfertovy třídy aktivních galaxií, které jsou vidět přes celé spektrum, od rádiových vln k rentgenovému záření. O aktivních galaxiích se předpokládá, že jim dodává energii hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Černá díra, Seyfert, Messier, M106, Mechain, Ngc4258, Ngc4248