Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2009

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Ed Henry

Krásná mlhovina Trifid je barevnou studií kosmických kontrastů. Tato mlhovina, též známá jako M20, se nachází asi 5000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Trifid je hvězdotvornou oblastí v rovině naší Galaxie a ilustruje tři různé typy astronomických mlhovin: červené emisní mlhoviny, kterým dominuje světlo emitované atomy vodíku, modré reflekční mlhoviny, které vznikají odrazem hvězdného světla prachem a temné mlhoviny, kde se hustá prachová mračna jeví v siluetě. Jasná červená emisní oblast rozdělená zhruba do tří částí temnými prachovými pásy propůjčila Trifidu jeho populární jméno. Na tomto skvostném širokoúhlém pohledu je hned vedle červené emise modrý závoj reflekčních mlhovin. Vlevo od středu emisní mlhoviny jsou na podrobných snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu vidět pilíře a výtrysky opracované nově zrozenými hvězdami. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, M20, Trifid