Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2009

Sluneční protuberance ze SOHO

Uznání: SOHO-EIT Consortium, ESA, NASA

Jak se může plyn vznášet nad Sluncem? Stočené magnetické pole, které se vypíná ze slunečního povrchu, uvězňuje ionizovaný plyn a zavěšuje ho do obřích smyčkovitých struktur. Tyto majestátní plazmové oblouky jsou vidět nad okrajem Slunce jako protuberance. Tento dramatický a podrobný snímek byl pořízen v září 1999 experimentem EIT na palubě vesmírné observatoře SOHO ve světle ionizovaného hélia. Ukazuje horkou plazmu, která uniká do vesmíru jako ohnivá protuberance po uvolnění z magnetického sevření stovky tisíc kilometrů nad Slunce. Je dobré tyto ohromné jevy sledovat, jelikož mohou ovlivnit komunikační a elektrické systémy více jak 100 miliónů kilometrů daleko na Zemi. Nedávno bylo naše Slunce neobvykle tiché.

Štítky: Slunce, Solar prominence, SOHO spacecraft