Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2009

Zásah laseru do centra Galaxie

Uznání: Yuri Beletsky (ESO)

Proč ti lidé střílí silným laserem do centra naší Galaxie? Naštěstí to neznamená první krok nějaké galaktické války. Místo toho astronomové z evropského Velmi velkého dalekohledu VLT (Very Large Telescope) v Chile zkouší měřit zborcení obrazu v neustále se měnící atmosféře Země. Trvalé zobrazování laserem excitovaných atomů ve velké výšce, které se jeví jako umělá hvězda, astronomům umožňuje okamžitě měřit rozmazání atmosférou. Tato informace putuje zpět k zrcadlům VLT a ty se pak nepatrně deformují, aby se minimalizovalo rozmazání. Dalekohled VLT v tomto případě pozoroval střed naší Galaxie, takže bylo třeba znát rozmazání způsobované zemskou atmosférou v tomto směru. Co se mezigalaktického válčení týče, tak z pohledu z centra naší Galaxie se žádné ztráty nečekají. Světlo z tohoto silného laseru by se sloučilo se světlem ze Slunce a jevilo by se jen jako slabá a vzdálená hvězda.

Štítky: VLT, Lasers, Guide stars