Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2009

NGC 7822 v Kefeu

Uznání a copyright: Don Goldman

Střed NGC 7822 obsahuje pilíře plynu, prachu a mladých, horkých hvězd. Na okraji obřího molekulárního mraku v severním souhvězdí Kefeus se nachází zářící hvězdotvorná oblast vzdálená asi 3000 světelných let. Tento barevný pohled zvýrazňuje jasné okraje a složité tvary uvnitř mlhoviny. Snímek představuje data přes širokopásmové i úzkopásmové filtry a mapuje emise atomů kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené. Emisi z atomů pohání energetické záření z horkých hvězd, jejichž silné větry a radiace opracovávají a erodují hustší tvary pilířů. Uvnitř pilířů by gravitačním kolapsem mohly stále vznikat hvězdy, ale jak pilíře erodují, tak budou vznikající hvězdy nakonec odříznuty od svých rezervoárů hvězdného materiálu. Toto pole má v odhadované vzdálenosti NGC 7822 asi 30 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ngc7822, S171, Narrowband