Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2009

Nečekaný impakt na Jupiter

Uznání: ALPO, Theo Ramakers

Před dvěma měsíci něco nečekaně dopadlo na Jupiter. Impakt objevil 19. července 2009 amatérský astronom Anthony Wesley a už příští den ho potvrdil a zobrazil Hubblův kosmický dalekohled. Poté se hodně světových dalekohledů zaměřilo na největší planetu Sluneční soustavy, aby vidělo důsledky. Některé z těchto snímků byly zpracovány do animace nahoře. Filmová sekvence z minulého měsíce a půl ukazuje tmavou skvrnu, která se nejprve vytvořila po dopadu na Jupiter, jak se potom deformuje a rozplývá, když se Jupiterovy mraky pohybují a Jupiter rotuje. Předpokládá se, že na Jupiter dopadla 19. července nebo dříve malá kometa, možná menší než jeden kilometr. Ačkoliv se nejprve předpokládalo, že zbytky budou vidět jenom týden, tak astronomové nadále pokračují ve sledování atmosférických pozůstatků impaktu a získávají nové informace o větrech a proudění v husté atmosféře Jupiteru.

Štítky: Jupiter, Impakt, Dark spot, Animated gif