Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2010

Galaxie NGC 4731 v Kupě v Panně

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Spirální galaxie s příčkou NGC 4731 se nachází zhruba 65 miliónů světelných let daleko. Tento nádherný vesmírný ostrov sídlí ve velké Kupě galaxií v Panně. Barvy v tomto dobře komponovaném kosmickém portrétu oživují četné mladé modré hvězdokupy v točitých spirálních ramenech. Její široká ramena jsou zborcena gravitačními interakcemi se sousedním členem kupy v Panně, obří eliptickou galaxií NGC 4697. NGC 4697 je už mimo tento snímek vlevo nahoře, ale menší nepravidelná spirální galaxie NGC 4731A je vidět dole do impozantních detailů včetně vlastních modrých hvězdokup. Pochopitelně, že jednotlivé barevné paprsčité hvězdy na této scéně jsou mnohem blíže v naší vlastní Mléčné dráze. Samotná NGC 4731 měří dobře přes 100 000 světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Kupa v Panně, Ngc4731, Ngc4731a