Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2010

Temná věž ve Štíru

Uznání a copyright: Copyright: Thomas V. Davis (tvdavisastropix.com)

Tento prachový kosmický mrak v siluetě proti nahuštěnému poli hvězd v souhvězdí Štíra (Scorpius) může evokovat nějakou zlověstnou temnou věž. V této temné mlhovině, která na tomto krásném teleskopickém pohledu může zabírat až 40 světelných let, se mohou docela dobře ukrývat shluky molekulárního prachu a plynu, který se smršťuje za vzniku hvězd. Toto dozadu učesané mračno známé též jako kometární globule sahá od středu vlevo dole až k hlavě (k vrcholu věže) vpravo nahoře a je utvářeno intenzivním ultrafialovým zářením z OB asociace velmi žhavých hvězd v NGC 6231 už mimo tuto scénu, za levým okrajem. Toto energetické ultrafialové světlo také vyvolává červenou záři globule od vodíku. Připojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko. V prachu ponořené žhavé hvězdy lze spatřit jako malé modravé reflekční mlhoviny. Tato tmavá věž NGC 6231 a připojené mlhoviny jsou asi 5000 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, Prach, Tmavá mlhovina, OB association, Scorpius