Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červen 2010

Mladá hvězdokupa Westerlund 2

Uznání: X-ray; Y.Nazé, G.Rauw, J.Manfroid (Université de Liège), CXC, NASA
Infrared; E.Churchwell (University of Wisconsin), JPL, Caltech, NASA

Na tomto pozoruhodném kompozitním obrazu nebe za viditelným spektrem obklopuje prašnou hvězdnou porodnici RCW 49 mladá hvězdokupa Westerlund 2. Infračervená data ze Spitzerova kosmického dalekohledu jsou zobrazena černobíle, odpovídající rentgenová data z Chandry (ve falešných barvách) pocházejí z horkých energetických hvězd v centrálních oblastech kupy. Při pohledu na velké jižní souhvězdí Kentaura (Centaurus) oba pohledy ukazují hvězdy a struktury ukryté před optickými dalekohledy zakrývajícím prachem. Hvězdokupa Westerlund 2 je stará asi 2 milióny let nebo méně a obsahuje jedny z nejzářivějších, nejhmotnějších a tudíž i krátce žijících hvězd. V této intenzivní hvězdotvorné oblasti byly též identifikovány infračervené signatury proto-planetárních disků. Čtverec označující zorné pole Chandry by měl v odhadované vzdálenosti kupy asi 20000 světelných let stranu asi 50 světelných let.

Štítky: Hvězdokupa, Infračervený, Rentgenový, Porodnice hvězd, Westerlund 2, Rcw 49