Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2010

Prometheus tvoří proudy v Saturnových prstencích

Uznání: Cassini Imaging Team, ISS, JPL, ESA, NASA

Kdo způsobil ty podivné tmavé pruhy v Saturnových prstencích? Prometheus. Přesněji, orbitální tanec se Saturnovým měsícem Prometheus stále vytváří v Saturnovu prstenci F neobvyklé světlé a tmavé proudy. Prometheus nyní Saturn obíhá přímo uvnitř tenkého prstence F, ale každých 15 hodin se naváží do jeho vnitřního okraje. Gravitace Promethea potom nejbližší částice z prstence k 80 km měsíci přitahuje. Výsledkem je nejenom proud jasných prstencových částic, ale také tmavý pás, kde částice prstence bývaly. Jelikož Prometheus obíhá rychleji, než částice prstence, tak ledový měsíc vytahuje nový proud každý svůj oběh. Nahoře je současně vidět několik proudů neboli kudrn. Snímek nahoře pořídila v červnu kosmická sonda Cassini, která je družicí Saturnu. přitahuje. Vlevo je vidět samotný podlouhlý měsíc Prometheus.

Štítky: Saturn, Prometheus, Streamers